- Začněte u sebe a buďte příkladem – Chcete-li pracovat či řídit efektivně na dálku, je potřeba nejprve znát veškeré potřebné postupy, nástroje a systémy a sám je uplatňovat při své práci.
- Nenechte se zahltit – Technologie se učte postupně. Když se každý měsíc naučíte pracovat s jedním nástrojem, za rok je ovládáte všechny a ani to nebude moc bolet.
- Ověřte si dopředu minimální znalosti a nevzdávejte se při prvním nezdaru – Při přechodu pracovníka do režimu práce na dálku si ještě ověřte, zda pracovník ovládá potřebné nástroje pro vzdálenou práci. Pro urychlení se neváhejte zúčastnit školení, kde získáte praktické informace.
- Transformujte svou pracovní náplň do konkrétních výsledků – Pravidelně se zamýšlejte nad tím, jaké pracovní výsledky jsou skutečně důležité a čím pouze zabíjíte čas. V pozici vedoucího se učte jasně definovat měřitelné výsledky. Nejasné zadání vytváří žádné či špatné výsledky.
- Aplikujte všechny dostupné techniky pro řízení na dálku – Vysoce motivované pracovníky odměňujte výkonově. Začátečníky, průměrné a hůře motivovatelné kontrolujte hodinově za pomoci úkolovníků. Začněte uplatňovat metody talent managementu.
- Důvěřujte a prověřujte – Každý pracovník by měl dostat přesně takovou důvěru, do jaké v průběhu své pracovní kariéry dorostl. V počátcích spolupráce na dálku prověřujte po dobu 3 – 6 měsíců výkonnost každého pracovníka a jeho případné nedostatky či problémy ihned řešte.
- Plánujte důsledněji – Pokud pracovníci vykonávají svou práci ve větší míře i mimo obvyklou pracovní dobu firmy, je potřeba plánovat důležité schůzky v termínech dostupnosti všech.
- Nabírejte pracovníky vhodné pro práci na dálku – Při náboru nových pracovníků zohledňujte specifika práce na dálku a primárně upřednostňujte ty, kteří pro ni mají nejlepší předpoklady.
- Nikoho nediskriminujte, nevytvářejte si domněnky a jasně komunikujte – U smíšeného týmu, kdy část pracovníků fyzicky dochází na pracoviště a část pracuje na dálku, zahrnujte vzdálené pracovníky do všech důležitých porad a setkání formou videokonference. Nezapomínejte také na občasné osobní schůzky celého týmu, především v případech jako je začátek nového projektu, oslava společného úspěchu apod.
- Vytvořte hlavní komunikační kanál – Zvolte si 1 hlavní komunikační kanál a všem ostatním oznamte, který je pro vás ten hlavní. Komunikační kanál by měl být zvolen na základě potřeb týmu.
Extra tip navíc: Využijte dobré praktiky i u pracovníků v kanceláři – Nebojte se využít veškerých možností, jež nabízejí nástroje pro vzdálenou práci i u pracovníků, kteří pracují převážně v kanceláři – smartphony a tablety dnes umožňují řešit urgentní záležitosti odkudkoliv.